Sportcsoport 11-15 (Tóth Márta)

  

Beszámoló a TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0570 elnevezésű pályázatban szereplő mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogramról

A 2013. március 21-től induló mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogram keretében öt csoportban, csoportonként 25 fővel biztosítottam lehetőséget sportolásra.

XI. számú csoportomnak testtartásjavító programsorozatot dolgoztam ki, ahol feladatként tűztem ki, hogy hozzájáruljak a szerzett vagy veleszületett betegség következtében kialakult egészségi állapot helyreállításához, gyógyításához, rehabilitációjához. Emellett cél volt a testi képességek-, a mozgásműveltség fejlesztése, a mozgásigény kialakítása, a mindennapi testmozgás és az egészséges életforma iránti igény kialakítása.

Oktatási intézményünk keretei között zajló egészségnevelésnek szervesen illeszkednie kell a mindennapi sportfoglalkozásokhoz.

 A foglalkozásokat igyekeztem változatos formában, változatos szerekkel végeztetni. Nagy népszerűségnek örvendett a Thera-band gumiszalag és a Thera-band nagylabdával végzett gyakorlatok, ami különösen hozzájárult a testtartás javításához, mozgáskorlátozottság csökkentéséhez, izületi funkciók javításához, a mobilitás és mozgékonyság növeléséhez. Emellett bordásfalnál, tornabottal és kézisúlyzóval végzett gyakorlatokkal színesítettük az órákat.

XII. számú csoportommal zenés gimnasztikát végeztünk, természetesen velük is változatos kézi szerekkel.

 A sorozatos gimnasztikai gyakorlatokkal állóképességet, izomerőt növeltünk, mozgáskoordinációt javítottunk.

Az órákat követően tanulóim felszabadultan, jó kedélyállapotban várták a következő tréninget.

XIII. számú csoportom vegyes összetétellel jelentkezett sportfoglalkozásra. 18 leánnyal és 7 fiúval állítottuk össze a mozgásprogramot.  A lányokkal aerobikoztunk, fiúk pedig labdarúgásban, asztaliteniszben mérték össze tudásukat. Koordinációs-kondicionális képességük folyamatos fejlesztését, növelését tűztük ki célul.

Fitneszaerobik órákon zenére bemutatott lépéseket, szökdeléseket, ezek kombinációit, különböző erősítő-tónusfokozó, valamint nyújtó hatású gyakorlatokat végeztünk.

Célul a - különböző óratípusoktól függően- a fizikai kondició- elsősorban az aerob állóképesség fenntartása és fejlesztése, a főbb izomcsoportok erejének növelése, nyújtása, valamint az optimális testösszetétel elérését tűztük ki.

XIV. csoportom szintén koedukált összetételű volt, melyben 10 leány és 15 fiú végzett heti rendszerességgel sportmozgást. Leányok az előző társasághoz hasonlóan fitneszaerobikot választotta, a fiúk asztalitenisz, labdarúgás és kosárlabda sportjátékban mérték össze tudásukat. A csoport mozgásprogramban való részvételének azért is tulajdonítottam nagy jelentőséget, mivel órarendjükben testnevelés óra nem szerepelt.

XV. számú csoport szintén vegyes összetételű társaság volt, ahol 14 leány fitneszaerobikot,- míg 10 fiú a kosárlabda, labdarúgás, floorball játékban versenyeztek.

Labdás ügyességük – labdaérzékük -, téri tájékozódó képességük és a döntés gyorsasága teljesítményüket nagymértékben meghatározta.

Nagy érdeklődést tanúsítottak kondicionáló óratartás iránt is, melyet köredzés formájában oldottunk meg.

A programsorozatot a 2013/2014. tanévben tovább folytatjuk részben a meglévő,  részben új csoportokkal változatos módon, formában. 

 

Beszámoló a TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0570 elnevezésű pályázatban
szereplő mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogramról II.

2013/2014. tanév szeptember 1-i dátummal tovább folytatódott a mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogram. Ennek keretében 5 csoportban, csoportonként 25 fővel igyekeztem biztosítani tanulóim számára a sportolási lehetőséget.

A csoportok száma XI-XV. számot viselte.
XI. számú csoportomnak tovább folytattam a gerinckímélő, testtartásjavítást előirányzó tornát. Ezt szerzett vagy veleszületett betegség következtében kialakult egészségi állapot helyreállításaként, gyógyításaként, rehabilitációjaként alkalmaztam.

A gerinctornával több célom is volt. Egyrészt korrigáltam a helytelen tartás, másrészt  igyekeztem megelőzni a problémát.

Igyekeztem tudatosítani diákjaimban, hogy a legjobb hatás elérése érdekében a mozgást rendszeresen építsék be mindennapjaikba.

A tornát mindig bemelegítő gyakorlatokkal kezdtem, melynek keringésfokozó hatást tulajdonítottam. Ezután nyújtó gyakorlatok következtek, mellyel megelőzni kívántam az izomfeszülést. Ezt követően erősítő gyakorlatokat végeztünk, melyek által az izmokat erősítettük.

A foglalkozásokat továbbra is változatos szerekkel, Thera-band gumiszalaggal, nagylabdával végeztem. Szerepelt e szerek mellett tornabot, tornapad, bordásfal, kézisúlyzó.

XII. számú csoportomban 18 fő leány és 7 fő fiú vállalta heti egy alkalommal a mozgást. A lányoknak zenés gimnasztikát, a fiúknak párhuzamosan kondicionáló programlehetőséget biztosítottam.

A táncos aerobic az egész testet átmozgató táncos edzésforma. A tánc és az aerobic együttes használata elég könnyen elsajátíthatóak, megtanulhatóak voltak. Együttes használatával vidám szórakozást nyújtott mindenkinek. A programban kombináltam a magas és alacsony erőkifejtést igénylő aerobic gyakorlatokat a felső testet és a lábat erősítő és formáló gyakorlatokkal.

Az órák végén mindig alkalmaztam levezető és nyújtó gyakorlatsort.
A fiúk a jól felszerelt iskolai konditeremben minden alkalommal – egymásra épülve – erősítettek.

XIII. számú csoportomat szintén vegyes összetétel, 19 leány és 6 fiú alkotta.
A fiúknak konditermi használatot, labdarúgást, kosárlabda lehetőséget kínáltam változatos módon. A lányokkal zenés gimnasztika órát tartottam, melyben kombináltam az aerobicot az erősítéssel és az alakformálással. Az edzésprogram hatékonyságát kis súlyok használatával fokoztam.

Az edzést közepes iramban hajtottuk végre, ami a legjobb zsírégető hatást váltotta ki.

XIV. számú csoportom szintén koedukált, vegyes összetételű csapat volt, ami 16 lelkes lányból és 9 elszánt fiatalemberből állt össze.

A lányoknál a fitnesz aerobicon át a tollaslabdázáson, a konditerem használaton túl a testnevelési játékok egész palettáját alkalmaztam.

A változatosság biztosította a sokszínűséget. Ezek által koordinációs,- kondicionális képességüket, állóképességüket, főbb izomcsoportok erejének növelését tűztük ki célul.

A XV. számú csoport közel fele-fele arányban oszlott a két nem között. 13 fiúval és 12 leánnyal valósítottuk meg a tervezett programot. Hasonlóan az előbbi csoportokhoz célul a fittséget, a jó fizikai állapot elérését tűztük ki.
A lehetőségek között szerepelt labdarúgás, kosárlabda, kötélhúzás, táncos aerobic, kondicionálás.

Mindvégig jó hangulatban, a legvégén jó közérzettel fejeztük be az egyórás edzést.

A programsorozatot a 2014/2015. tanév I. félévében tovább folytatjuk részben a meglévő, részben újonnan megszervezett csoportokkal, figyelve a változatosságra, a fokozatosságra, az egymásra épültségre.

Beszámoló  TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-570 elnevezésű pályázatban szereplő mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogramról III

A 2014/2015. tanév első félévében – szeptember 1. és december 19. dátum között tovább folytatódott a mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogram.

Ennek keretében 5 csoportban, az őszi szünetet követően – ismert okok miatt - plusz egy csoportban, csoportonként 25 fővel igyekeztem biztosítani tanulóim részére a sportolási lehetőséget.

A csoportok száma XI-XV. számot, míg az átvett csoport a XX. számot viselte.

Szeptember hónaptól lehetőség teremtődött arra, hogy tanulóinkkal extrém sportokat is megismertessünk, mint pl. a paintball, vagy a gokartozás. Mindkettő szabadtéren zajlott, ezért figyelembe kellett vegyük az időjárás körülményeit. Lebonyolításukra így szeptember és október hónapban került sor.

Diákjaink számára november hónaptól az XXL szabadidő-centrum, illetve saját tornatermünk adott különleges lehetőségeket, mely során megismerkedhettek a crossfitt, a TRX, a spinning, a zumba és az aerobic sajátos mozgásformáival.

A XI. számú csoportom vegyes összetételű társaság volt, 10 fiúval és 15 fő leánnyal. Számukra továbbra is testtartásjavító programsorozatot dolgoztam ki, ahol feladatként tűztem ki, hogy hozzájáruljak a szerzett vagy veleszületett betegség következtében kialakult egészségi állapot helyreállításához, gyógyításához, rehabilitációjához.

Emellett cél volt a testi képességek, a mozgásműveltség fejlesztése, a mozgásigény kialakítása, a mindennapos testmozgás és az egészséges életforma iránti igény felkeltése.

Igyekeztem tudatosítani diákjaimban, hogy a legjobb hatás elérése érdekében a mozgást rendszeresen építsék be mindennapjaikba.

A tornát mindig bemelegítő gyakorlatokkal kezdtem, melynek keringésfokozó hatást tulajdonítottam. Ezután nyújtó gyakorlatok következtek, mellyel az izomfeszülést kívántam megelőzni. Ezt követően célirányosan erősítő gyakorlatokat végeztünk.

A foglalkozásokat továbbra is változatos szerekkel Thera-band gumiszalaggal, Thera-band nagylabdával – ezek voltak a legnépszerűbbek -, de dolgoztunk bordásfalnál, tornapadon és más kézi szerekkel, mint tornabottal, kézi súlyzóval egyaránt.

A XII-XV. és az átvett XX. számú csoportoknak érdeklődési körüknek megfelelően szerveztem meg a sportcsoport foglalkozásokat. Ezek a csoportok a XV. kivételével mind heterogén –vegyes összetételű, míg a XV. homogén, 25 fő fiúból állt.

A csoportok a megtervezett 4 gokart, 5 paintball, l tájfutás, novembertől az XXL trénerei által biztosított 4 spinning, 5 aerobic, 2 zumba, 4 crossfitt és egy TRX edzéseken vettek részt.

Valamennyi foglalkozás jó hangulatban, maximális fegyelemmel, teljes aktivitással zajlott.

SPINNING edzéseken, melyen magam is részt vettem egyesítette a kerékpártréninget és az aerobicozás előnyeit.

Ez egy szabványosított, edzői vezetéssel, zenére végrehajtott csoportos teremkerékpározási tréning.

A spinning kerékpárok speciális szobakerékpárok, melyek első kerekét nehéz „lendkerékkel” pótolták, így segített az eszköz használójának lendületben maradnia. A pedálokat nemcsak nyomtuk, hanem húztuk is.

Kiváló  kardio edzésprogramot jelentett számunkra.

Az edző személye, a zeneválasztása igen fontos tényező volt, hiszen a motiváltságot így lehetett fenntartani. A ciklikus sportoknál a monotonitás az, ami a motivációt csökkentheti. Ez esetünkben mindvégig áthidalódott.

A ZUMBA foglalkozásokról röviden:

A legújabb fitnesztrendek egyikén vehettünk részt kettő alkalommal, mely a dance- aerobiccal mutatott rokonságot.

Jó hangulatú órák voltak, mely szórakoztatva biztosította a kondicionális és koordinációs képességek fejlesztését.

A zumba nem jelent mást, mint „gyorsan mozogni és szórakozni”.

Az órákon az összes latin ritmus megtalálható volt. Nem volt összefüggő gyakorlatsor, mégis az izom tónusosabbá vált, javult az állóképesség. Összhatásában így volt tonizáló hatású.

AEROBIC órákon alap- és alakformáló aerobic szerepelt. Klasszikus aerobic zajlott változatos koreográfiával, az óra végén erősítéssel. Az óra első 35 percében változó impactu /talajra érkező/ lépések adták meg az intenzitás mértékét. Elsősorban az alap állóképesség fejlesztése volt a cél. Az óra második szakaszában különböző gyakorlatokkal a test nagyobb izomcsoportjainak erősítése történt alakformáló jelleggel.

Kiváló koordináció- és kondicionális fejlesztés valósult meg.

Pár gondolat a TRX edzésről:

Ez az eszköz egyszerűségében és hatékonyságában kiváló. Lehetőségünk volt tapasztalni, hogy a mindössze 70 dkg-es eszközt – mely egy mobil edzőterem – bárhova /így bordásfalra/ is felszerelhető.

Edzésnél a saját testünket használtuk ellenállásként és az intenzitást  mi magunk határoztuk meg.

Egy TRX edzés sokkal intenzívebb mint egy cardio-edzés, sokkal több kalóriát égetünk el rövidebb idő alatt és az anyagcserét is úgy felpörgeti, hogy az edzés utáni regenerációra legalább annyi idő és kalória kell, mint edzés közben.

Végtelen számú gyakorlat végezhető rajta, melyből csupán csak egy kis ízelítőt kaptunk.

Ez a funkcionális tréning esztétikailag is átformálja a testet, harmonikusan kidolgozott izomzatot, jobb izom-egyensúlyt eredményez, emellett az állóképességet is fejleszti.

CROSSFITT- ről röviden:

A crossfittel kapcsolatban olyan edzésprogramot kell elképzelni, mely számtalan sportág mozgáskészletéből merít, mint az atlétikából, súlyemelésből, az evezésből, a tornából.

Edzés során nemcsak egy-egy izomcsoportot foglalkoztattunk, hanem az egész testet átmozgató gyakorlatokat végeztünk.

Az egyik jól bevált edzésmintát alkalmaztuk, mely csak saját testtel végzett gyakorlatsorból állt. A gyakorlatok a következőkből álltak: guggolás, fekvőtámasz, felülés, kitörés és zártállásból ugrás terpeszállásba.

Ezeket adott ismétlésszámmal 10-12 percig végeztük.

Jó erőt-, állóképességet és kitartást igényelt tanulóink részéről.
Jó élményt adott e mozgásprogram, mind tanulóim, mind az én számomra.

Vissza...

Legújabb képgalériák

Esettanulmány (17)
2015.04.08.
Eszközbeszerzés (62)
2015.04.08.

Elérhetőségeink:

Címünk:

8900 Zalaegerszeg,
Gasparich u. 27.

Telefonszámunk:

06-92 596-372

E-mail címünk:

info@ganz-munkacsy.hu

OM azonosító:

037650

KLIK azonosító:

184008

Alapítványok adószámai:

Ganz Ábrahám Diákalapítvány

18955400-1-20

"Munkácsy Szakközépiskoláért" Alapítvány

18958410-1-20